3FM nieuws

"Meme-muziek" regeert het Songfestival, maar waar komt de populariteit vandaan?

foto: Persfoto Eurovision
  1. Nieuwschevron right
  2. "Meme-muziek" regeert het Songfestival, maar waar komt de populariteit vandaan?

Het zal je vast wel zijn opgevallen: er doen opvallend veel “meme-acts” mee aan het Eurovisie Songfestival. Net als ieder jaar zijn er nu al een aantal acts die (gedeeltelijk) leunen op comedy. Denk bijvoorbeeld aan de muziekvideo voor ‘Europapa’, waar Joost de Nederlandse cultuur persifleert. Natuurlijk neemt hij zijn deelname serieus, en hangt er ook geen waardeoordeel aan de term. Maar waarom doen er zo veel van deze acts mee? Is het enkel een stijltje of schuilt hier meer achter?

Dit jaar is Joost, de Nederlandse inzending, een perfect voorbeeld van artiesten die muzikaliteit en “ironie” perfect weten te blenden. Hij neemt zijn deelname enorm serieus, en heeft ook heel veel liefde voor het Songfestival, maar weet ook zijn eigen stijl vast te houden. Daarnaast heeft Finland met Windows95Man ook een overduidelijk ironische inzending gestuurd.

En ze zijn niet de enige, denk bijvoorbeeld terug aan de Finse inzending van vorig jaar: Käärijä zette heel Europa op z’n kop met zijn metal-cha cha en bijpassende flamboyante outfit. Of Subwoolfer, de Noorse inzending in 2022, die met gele hondenkop maskers op het podium stonden te banjeren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Veel, meer, meest

Dat het Songfestival voor veel kijkers vooral een guilty pleasure is, zal niemand verbazen. Het is verschrikkelijk over the top, en wil echt leunen op vrolijkheid en bijzondere optredens. Zeker in de laatste jaren is het aandeel “ironische kijkers” gigantisch gestegen. Dus waarom zou een artiest daar juist diens voordeel niet mee doen?

Het is dan vrij verwacht dat ze dik in de ironie gaan hangen, zowel in uiterlijk als tekst. Een ander element is dat ze zich zo makkelijker onderscheiden van alle emotionele, serieuze ballads. Door jezelf in het geheugen van de kijker te griffen, kun je ook meer stemmen werven.

En zoals blijkt, genoeg artiesten kunnen hun ei enorm goed kwijt in deze “ironsiche” muziek. Door genadeloos zichzelf te zijn en te maken wat zij willen maken, creëren zij een eigen fanbase en ruimte binnen de grote hoeveelheid Songfestivaldeelnemers.

Winnaars eerdere jaren

Ook is het een langerlopende trend. Denk bijvoorbeeld terug aan ‘Hard Rock Hallelujah’ van Lordi, de inzending van Finland in 2006. Met deze rock-opera zetten deze orks het meme-gehalte op 200%. Het uiterlijk bleef plakken, en het nummer was catchy, en zo wisten zij de eerste plek te bemachtigen.

En zelfs als de ironische acts niet altijd winnen, eindigen ze wel hoog in de ranglijsten. Zo eindigde de eerdergenoemde Käärijä op de tweede plek in 2023, en Daði Freyr kwam met zijn slungelige dansje toch mooi in de top 5. En terug in 2007 eindigde de Oekraïense Vjerka Serdjoetsjka met ’Dancing Lasha Tumbai’ op de tweede plek.

Veel van deze artiesten eindigen vooral hoog in de rankings vanwege de stemmen van kijkers. Op de meest democratische stemwijze krijgen zij zo te horen dat hun kunst wordt gewaardeerd. Onze eigen Joost maakt dit jaar, ook met de flinke concurrentie, een goede kans op de prijs. Hopelijk brengt hij het Songfestival weer terug naar Nederland.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat maakt een artiest een "meme-artiest"?

Het zit vaak in een combinatie van verschillende elementen: het uiterlijk van de muzikant, de teksten die ze schrijven en soms ook de samples die ze in hun tracks gebruiken. Ze hoeven zeker niet alledrie de elementen te hebben, maar als het in enige mate aanwezig is vallen ze al snel in deze muzikale categorie.

Verder is het maar een labeltje, waar ook geen waardeoordeel aan hangt. Songfestival is vooral een leuke tijd, waar de muzikanten hun ei in kwijt moeten kunnen. Welke vorm dat vervolgens aanneemt, is eigenlijk bijzaak. Dus geniet waar jij van geniet, en steun onze Joost tot de winst!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie