Nieuws

Herman Brood 10 jaar dood. 3FM.nl blikt terug

Herman Brood overleed op 11 juli 2001 door een sprong van het dak van het Hilton Hotel in Amsterdam. We blikken terug op zijn leven

De enige echte Rock & Roll junkie die Nederland rijk was, liet het leven op 11 juli 2001. Herman Brood vond het genoeg geweest en koos ervoor zijn leven te beëindigen door van het Hilton Hotel in Amsterdam af te springen.

Necrologie Herman Brood

Zijn leven was kleurrijk, kunstzinnig, muzikaal en vol spanning en dat is terug te horen in de necrologie die op de dag van zijn overlijden te horen was op 3FM: 

Maker: Arjan Snijders

Xandra Brood bij Giel

De sprong van Herman had grote gevolgen en dan vooral voor zijn gezin. Zijn vrouw Xandra sprak tien jaar na dato met Giel over de periode na zijn overlijden:

 

Kijk de documentaire Herman Brood - Uncut

Op YouTube is enorm veel materiaal te vinden over Herman Brood, waaruit blijkt dat het een meer dan bijzonder multitalent is geweest. Zoals ook deze docu:

Herman Brood herinneringen

Er zijn duizenden verhalen te vertellen over deze belichaming van Rock & Roll in Nederland. Op de dag van zijn uitvaart in Paradiso, 16 juli 2001, vertelden luisteraars op 3FM hun Herman Brood verhaal.

Heb jij ooit iets met hem meegemaakt, laat je verhaal dan hier achter:

Er zijn geen gerelateerde nieuwsberichten.
Reacties (11)
12 jul 2011 1:30 Bamm
Dat ik maar 1 keer ben gegaan vind ik nu natuurlijk te weinig, maar spetterend was het in Luxor te Arnhem. De band speelde al wat, Herman vond zijn weg naar z'n piano en het publiek werd al snel bij de strot gegrepen door de adrenaline-rock en Herman's charisma.
Dat er bij mij nog vraagtekens over zijn dood zijn, wordt heel kort en zijdelings gewekt door Deelder in Lola's vierluik: er was blijkbaar slechte speed in omloop, Herman dacht dat het aan z'n lichaam lag, ging afkicken en de balans was weg, niet veel later gevolgd door Herman zelf. Hoe dan ook, we missen een fenomeen.
11 jul 2011 20:53 de professor
Waar was jij 10 jaar geleden. http://bit.ly/qaNQY6
11 jul 2011 17:34 Lola zoekt Brood
Heb jij ook een verhaal over Herman Brood en wil je die graag delen met Lola? Doe mee aan het Lieve Lola co-creatieproject en werk mee aan een unieke documentaire. http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/lolazoektbrood/lieve_lola/oproep.aspx
11 jul 2011 11:41 anita renkema
warme herinneringen :-)
Mooie aantrekkelijke man, waar ik op veel manieren intens van heb genoten !!
Herman op zijn mooist,achter de piano.........staat nog vers op mijn netvlies.
11 jul 2011 11:16 Street!
Om stil te staan bij het feit dat Herman Brood precies 10 jaar geleden een eind maakte aan zijn turbulente leven, geeft Street! Herman Brood Tribute op maandag 11 juli een herdenkingsconcert in café De Rode Pimpernel. Tussen de sets door zullen er live-beelden van Brood worden vertoond en daarnaast zal de avond letterlijk worden ingekleurd door Broodschilder (en -look-a-like) Herman Joop. Aanvang 19.30 uur, entree gratis.
11 jul 2011 10:53 Dick
Ik werkte in 1993 bij Vlieger in A'dam ( winkel ). Herman kocht iets en betaalde met een briefje van f 1000,-. Ik moest dat uit de kluis wisselen. Toen zag ik dat het briefje volgeschreven stond met wat hij die nacht allemaal met een vrouw had gedaan! Had ik dat briefje maar bewaard, maar ja, het was voor mij toen he veel geld?
11 jul 2011 10:19 MARIJE
Ik heb Herman zien spelen op Swinging Groningen, ik stond voor aan bij het podium dus kon hem ook goed in de gaten houden. Herman had een saxofoon in de hand en liep daar steeds mee over het podium (wat saxofoon spelers meestal doen), lees goed liep. Wat mij verbaasde ik heb hem geen 1 noot zien spelen op de saxofoon. Het leek net echt, als ik aan Herman denk heb ik dat beeld ook steeds voor mij, zie hem steeds lopen, lopen , lopen
11 jul 2011 10:00 Bob
Op Curacao 's avond in een verlaten lobby van een hotel. Ik zeg: Herman ze zijn je veiligheidslabel (zijn handelsmerk) vergeten uit je jasje te halen. "It's all showbizz man, showbizz". Prachtige ontmoeting.
11 jul 2011 9:58 Jecksterr
Ik heb hem ontmoet op de camping in Biddinghuizen, wat een toffe gast was dat zeg! =) Had letterlijk overal schijt aan, en was altijd gezellig en lief tegen iedereen!
Hij had de auto van zijn vrouw met gewone verf versierd voor het EK of WK voetbal toen, met op de voorkap: NAT!! =P
Kan me niet voorstellen dat hij alweer 10 jaar dood is!
11 jul 2011 9:33 jip
ik kwam hem tegen in utrecht, in een hotel, samen met mijn collega´s sliepen we daar. hij was totaal in paars gekleed, heeft een drankje met ons gedronken en vroeg of hij bij ons mocht crashen, nee zeiden wij, je hebt toch wel een eigen kamer. zijn antwoord was hilarisch, nee drinken mag ik hier wel, maar slapen niet, omdat ik altijd de tv meeneem van de kamer. een geweldige man.
10 jul 2011 23:03 laura
Ik heb hem ooit bij een feest van de Hogeschool Holland in Diemen gezien, waarbij hij een klasgenootje van me probeerde te versieren. Vreemde snuiter, mooi verhaal.