Nieuws

De Zwarte Pieten column van Martijn Koning

Coen en Sander lieten vandaag de veelbesproken Zwarte Pieten column van Martijn Koning horen in de uitzending. Luister hem terug

Het houdt de gemoederen nogal bezig dit jaar. Mag Zwarte Piet nou wel of niet? Cabaretier Martijn Koning schreef er een column over, die Coen en Sander op hun telefoon ontvingen in een appje. Ze lieten hem dinsdag op de radio horen en spraken vervolgens met Martijn. Hij had de column zaterdag op Radio 2 in Spijkers Met Koppen voorgelezen, waarna het fragment een eigen leven ging leiden.

Zwarte Piet column van Martijn Koning

 

>> Meer over de Pietperikelen lees je op de site van de NOS op 3

Er zijn geen gerelateerde nieuwsberichten.
Reacties (28)
3 dec 2013 13:28 Ben Smink
Geweldig whaha zwarte piet moet blijven ;)
5 nov 2013 15:20 blanke bonensoep
Zwarte piet of niet, het maakt me echt niet uit of het een gele, groene, turquoise, rode, paarse of zwarte piet is. Kinderen hebben er volgens mij geen moeite mee, het gaat immers om de cadeautjes, dus waarom zou ik er moeite mee hebben? De enige die er moeite mee hebben zijn dat handjevol bittere mensen die overigens geen woord zouden reppen (of rappen?) bij een zwarte sinterklaas en een witte piet.

Waar ik me erg aan kan storen is het constante teruggrijpen naar slavernij, discriminatie en racisme. Misschien moeten we de Deense nationale dag afschaffen, want mijn voorouders zijn ooit als slaaf door de vikingen meegenomen. Die rotte Denen dienen eerst excuses aan te bieden voor de verschrikkelijke slavernij waar zij schuldig aan zijn. Wij willen tenminste een standbeeld. Daarna hebben we feodale systemen gehad en dus moeten we de adel ook verbieden, want die hebben zwaar geprofiteerd van lijfeigenen. Waarom denken mensen met een bepaalde huidskleur dat slavernij alleen hun aangaat? En dat terwijl, naar alle waarschijnlijkheid, geen een van de "gekwetsten" ooit iets met slavernij te maken heeft gehad. Met andere woorden, een vrij heftige emotionele kaping.

Wereldwijd is er nog steeds sprake van slavernij. Het is niet iets dat zich heeft beperkt tot Suriname of de katoenvelden in de VS. James Brown heeft ooit het liedje Black and Proud geschreven. Maar hoe rijm je trots op huidskleur met een constante overgevoeligheid voor mensen die constateren dat je inderdaad wat donkerder van kleur bent. So f**king what? De een heeft rood haar de andere is scheel en weer een ander heeft geen blank huidskleurtje. Ik herhaal so f**king what? Clowns zijn denigrerend voor mensen met te grote voeten (natuurlijk alleen maar voor een apart slag mensen, die overal wel wat over te klagen hebben). Skinheads en gabbers zijn denigrerend voor mensen die door een overschot aan testosteron kaal worden, etc. Je kunt de lijst zelf aanvullen met tal van voorbeelden.

Nederland is natuurlijk hier zelf debet aan. Door een woud van politieke correctheid krijgen andersgezinden het idee dat alles hier sowieso al fout zat/was. Nu is het woord allochtoon weer teveel voor sommige mensen (je hoort die mensen vreemd genoeg niet over het woord autochtoon... whatever!). De media die er op inspringt alsof dit het belangrijkste debat in jaren is. Als 21 studenten klagen over een leraar die vaak ziek is, wordt dat toch ook geen nationaal nieuws? Allochtoon is een vies woord, zwarte piet is misschien niet vies (echt wel!) maar wel racistisch. Nederlanders zijn in het algemeen racistisch en kortzichtig en daar wordt nog gehoor aan gegeven ook. Als je dit opsomt, zou je ervan uit kunnen gaan dat Nederlanders zich massaal gekwetst behoren te voelen. Dat is natuurlijk niet belangrijk, want wat een handjevol bittere, verwende "ik-voel-me-geen-nederlander-maar-maak-wel-gebruik-van-alle-voorzieningen-en-klaag-graag-bovendien" mensen vinden is veel belangrijker.
Ik ga ook niet emigreren naar Iran en roepen dat er niet genoeg kerken staan, en dat ik niet als buitenlander behandeld wens te worden. Als je emigreert, dan probeer je je leven ergens anders meer succes te geven en neem je de gewoontes, cultuur en rituelen voor lief. Als het echt niet langer kan, zijn de Nederlanders zeker niet te dom om zelf aan de bel te trekken. Daar hebben ze geen oproep van afstammelingen van slaven voor nodig.

Uitspraken als ik werd vroeger voor zwarte piet aangezien, of mijn moeder werd zwarte piet genoemd en dat is heel kwetsend. Als je lunchgeld wordt afgepakt op school is dat ook kwetsend. Wat kinderen onder elkaar naar elkaar roepen is in het algemeen kwetsend. Zo zijn kinderen nu eenmaal. Een vrouw die door buurtjongetjes voor zwarte piet wordt uitgemaakt hoort daar boven te staan en deze discussie horen we als gevolg daarvan niet eens te houden. Als een kind je een dikzak noemt is dat misschien nog veel kwetsender, omdat zwarte piet gelijk staat aan lol en plezier. Laten we ons als volwassenen vooral laten kwetsen door de wat bottere opmerkingen van kinderen. Het is namelijk van levensbelang wat kinderen in hun speelsheid uitkramen!?

Als laatste punt wil ik even kwijt dat ik het racistisch vind wanneer Nederlanders racistisch en kortzichtig genoemd worden!
30 okt 2013 5:38 Jesse
Een nieuwe invalshoek geeft de reden waarom de VN waarnemers, met name Verene Shepherd vonden dat het sinterklaasfeest racistisch was.

Het feit dat ze al vertelde dat sinterklaas afstamt van de kerstman laat inderdaad zien dat zij niet goed is geïnformeerd door de persoon die haar de juist informatie moest verschaffen.

Hierop gebaseerd, als buitenstaander, lijkt het sinterklaasfeest overbodig en inderdaad terug te gaan naar slavernij.

De persoon die haar onjuist heeft geïnformeerd zou aangesproken moeten worden en niet de VN.

De eerste keer dat ik dit jaar hoorde over Verene Shepherd, was toen Nederland 1 een audiofragment afspeelde met haar stem die haar mening uitte over het sinterklaasfeest.
Ik wist niet wie zij was omdat het alleen audio was en er geen beeld of foto was van mevrouw.

De tweede keer dat ik van haar hoorde was er foto geplaatst, en wist meteen dat het door het publiek zou worden geïnterpreteerd als ‘een bruine vrouw die oordeelt over zwarte piet, hoe ironisch’.

En dan denken dat de Nederlandse media niet doet aan propaganda!

Meer informatie is te zien van georgeknightlang op wordpress.

lees ook:
gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/
29 okt 2013 18:40 Robbie
Pieterbas mag ik zeggen halleluja en heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb deze met heel veel plezier gelezen
29 okt 2013 11:45 jpgmans
En ik heb net 300 Zwarte Piet spellen gekocht. Denk dat ik ze nu maar allemaal naar Mark Rutte stuur.
27 okt 2013 7:29 Miranda Wijdemans
Uhhh Remmie, Turkeije is een transcontinentale staat, die zowel in Azië als in Europa ligt. Ben je mss in de war met Marokko, dat ligt nl wèl in (Noord) Afrika
27 okt 2013 2:20 Remmie
Jesse

Het kan kloppen dat de zwarte piet ewordt geassocieerd met Afrikanen want officeel komt sinterklaas met zijn pieten uit myra(turkije) hier is het verhaal begonnen en weet je ook waar turkije licht jesse? Ja juist in Afrika dat is helemaal juist

Zwarte piet moet blijven en sinterklaas ook als het je niet zint ga je maar naar een land waar geen sinterklaas wordt gevierd dan zijn wij van deze bullshit af en kunnen we gewoon sinterklaas vieren
26 okt 2013 12:45 oscar
prima als sinterklaas afgeschft moet worden maar dan ook alle buitenlandse feesten dus geen suikerfeest, slachtfeest ga zo maar door. Want mensen met suiker gaan geen feest vieren omdat ze het hebben ? maar nog beter zou zijn grensen dicht gooien alles er uit en lekker ieder zijn eigen feesten vieren in je eigen land
26 okt 2013 6:46 Jesse
Geachte Pieterbas ( of moet ik zeggen Wim Daniëls ?),

Ik vind Zwarte Piet niet racistisch.

Het is dat ik vind ( om te verwijzen naar uw aanduiding naar het onderscheiden van feiten en mening) dat de bruine mensen niet de erkenning krijgen dat Zwarte Piet is gebaseerd op de slaaf uit het verleden. Ook heerst er een grote meerderheid onwetend, en ook op school, en wordt er beweerd dat Zwarte Piet zwart is omdat hij via de schoorstenen pakjes bezorgd, wat onjuist is.

En een leraar als grapje (onbewust door onwetendheid en bewust als zij dit weten) vertellen dat je geen schmink nodig hebt omdat je al bruin bent, terwijl Zwarte Piet ZWART is, is kwetsend.
Waarbij ik het recht heb om te denken (mijn mening) dat deze uitspraak voor sommige racistisch kan overkomen.

Het ‘lijkt’ u meer uitzondering dan regel dat ik ben aangesproken.
Het ‘lijkt’ u meer uitzondering dan regel omdat u het niet heeft meegemaakt. Als kind is het trouwens meer regel en hopen op een uitzondering. Het vieren van het sinterklaasfeest is bijna een maand waarbinnen het herhaaldelijk gebeurt.

Dit is hetzelfde als een kind dat tegen u zegt dat u geen witte puntmuts op hoeft omdat u al blank bent en dat het mij ‘lijkt’ dat dit eerder uitzondering is dan regel.

U verwijst dat kinderen niet het verschil weten tussen een bruin persoon en Zwarte Piet - ’ Als het de plicht is van de ouders om kinderen … niet door pieten gedaan wordt.’’- Maar hierboven verwijst u wel dat het eerder uitzondering is bruine kinderen worden uitgemaakt voor Zwarte Piet en dat kinderen dus wél het verschil weten. (Gesproken over denkfouten.) Hou Zwart Piet zwart en dan is deze discussie voorbij.

Indien volwassenen weten en kinderen leren dat type Zwarte Piet verwijst naar zwart en dat ik dus wel degelijk zwarte schmink nodig heb om op Zwarte Piet te lijken zou iedereen en ook kinderen laten begrijpen dat er een verschil is tussen Zwarte Piet (zwart) en een bruin persoon (bruin) en kunnen alle kleine kindjes samen leuk het sinterklaasfeest vieren.

Ik hoor een kind liever een bruin meisje verdedigen dat zij niet Zwarte Piet is omdat zij geen zwarte schmink heeft, dan zeggen dat het bruine meisje ook een zwarte piet is waardoor zij wordt gekwetst.

Gezien u ook beweert dat kinderen niet het verschil weten tussen een geschminkte zwart persoon en bruin persoon, vraag ik u waarom kinderen dan wel weten dat zíj zelf wel schmink ophebben. Kinderen zijn slimmer dan u denkt. Waarom wij als volwassenen discussiëren over een makkelijke oplossing (zwart vs bruin) is voor mij dan ook onduidelijk.

U maakt een fout tijdens het lezen dat ik verwijs van het - ‘Sinterklaasfeest .. naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.- Als u dit nogmaals leest, staat er duidelijk en ik citeer: ‘’De bewijzen en argumenten nu onderbouwen echter naar de slavernij en om het Sinterklaasfeest te houden kunnen we dit ‘verwijzende slavenfeest’ veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.’’- Van verwijzende slavenfeest NAAR sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje.

Ook dat u meer aanduid naar de typ-, spel- denk- en taalfouten in mijn geschrift verwijst dat u niet veel meer argumenten kunt gebruiken en gebruik moet maken van deze verwijzing om een groot stuk tekst te schrijven. Als u meer geïnteresseerd bent in mijn typ-, spel- denk- en taalfouten dan kunt u mij geld geven voor de opleiding Masteropleiding Taalkunde ( en andere een typ-, spel- denk- en taal opleidingen) op de beste school zodat ik nooit meer een typ-, spel- denk- en taalfouten zal maken.

De Holocaust wordt niet alleen genoemd door (even opzoeken in uw groot stuk tekst ) Insayno maar ook door anderen ( ja ook door blanken, maar om nou niet te discrimineren naar het gebruik van kleur).

Ik weet niet of u heeft gehoord van Godwin’s Law. Korte les:
Godwin’ Law is een spreekwet waarmee men die schuld voelt naar de holocaust gebruikt om te stellen, dat juiste argumenten niet meer serieus genomen hoeven te worden, door vaak gebruikte verwijzingen naar de Holocaust. Godwin’s Law staat voor het moeilijker maken van het winnen van een debat door middel van verwijzing naar de Holocaust wat (een onderbuik gevoel creëert en het liefst) een weggedrongen taboewoord is.

Indien ik het sinterklaasfeest niet wil vieren, heb ik ook het recht niet uitgemaakt te worden voor Zwarte Piet of dat mijn kleine kinderen worden uitgemaakt voor Zwarte Piet.

Op uw de vraag wat voor benaming men moet geven aan het woord ‘feest’. In de zin daarvoor wordt weerlegt dat het woord ’feest’ enkel positief is voor de mensen die het vieren. Hier is niets mis mee. Ik vier bijvoorbeeld uw verjaardag niet omdat ik u niet ken. Maar dat men andere oplegt om mee te feesten als het een negatieve ervaring is( of geen bijzondere dag), is het geen feest voor de onderworpene.

Ook bedank ik u voor de complimenten.

Voor de duidelijkheid:
Ik wil het sinterklaasfeest word gevierd met Sinterklaas én Zwarte Piet. Hiervoor moet Zwarte Piet wel enkel zwart zijn.

- Jesse -
25 okt 2013 22:23 klaas
Het is beschamend hoe stereotypen neer worden gezet tijdens het sinterklaasfeest (beetje dommige zwarte lieden in een clownesk pak in dienst van een machtige rijke katholiek). Volgens mij is de huidige discussie nog meer een bevestiging dat het fenomeen 'zwarte piet' haar langste tijd gehad heeft. We weten wel beter, maar willen er nog niet aan toegeven. De agressie waarmee deze discussie gepaard gaat is verre van hoe we ons zouden moeten gedragen. Laten we met de tijd meegaan. Dat doet de sint toch ook? Wie krijgt er nu nog drie kaatseballen in een net of een bromtol met een zweep erbij?
25 okt 2013 15:40 Pieterbas
Geachte heer Jesse (of moet ik zeggen heer Prem?),

Tot het gedeelte ‘Ik wil dat dit feest doorgaat’ ben ik het met uw schrijven eens.
Het onjuist gebruiken van o.a. lidwoorden en het vervoegen van werkwoorden maakt het lezen er daarna niet echt makkelijker op.
Wel mijn complimenten dat u het verder kort en bondig heeft weten te houden. *

Uw verhaal, met opmerkingen als ‘5 december was voor mij als kind wachten op een reactie’ en ‘bruine kinderen weten dat zij zullen worden aangesproken door andere kinderen’ lijkt mij meer de uitzondering dan de regel. Tenzij u toen zelf met een felgekleurd kostuum (incl vrolijke pet en volle bos kroeshaar) en een juten zak met snoepgoed door het dagelijks leven ging, in dat geval kan ik mij de opmerkingen enigszins voorstellen.

Ondanks dat u later letterlijk aangeeft ‘ De titel Sinterklaas en Zwarte Piet moet blijven’ en ‘Natuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.’ vind ik de suggestie om het Sinterklaasfeest te veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’ briljant, een lekkere pakkende naam voor een kinderfeest.. *

Dat Zwarte Piet traditioneel moet zijn ‘is’ niet verontrustend, dat ‘vindt’ u. Het probleem dat u uw mening en feiten door elkaar haalt zie ik echter in uw tekst en bij medestanders van uw standpunt, dat Zwarte Piet racisme is, wel vaker dus zal ik verder niet op doorgaan.
Dat ‘kinderen het Sinterklaasfeest nog feestelijker zullen vinden als er een stoomboot aankomt met gekleurde Pieten’ is dan weer een aanname. In de grotemensenwereld is het baseren van een conclusie op aannames niet altijd even handig.

Als het de plicht is van de ouders om kinderen ‘te leren dat zwarte piet een geschminkte man (of vrouw of kind, laten we deze groepen svp niet gelijk discrimineren) is’ kunnen we net zo goed gelijk zeggen dat Sinterklaas zelf eigenlijk een collega van mama d’r werk is, en het bonken op de deur en neerzetten van juten zakken met speelgoed dit jaar weer door de buurman en niet door pieten gedaan wordt.

Naar aanleiding van de opmerking ‘Dus de term feest is niet positief als het alleen een feest is voor de mensen die het vieren.’ ben ik erg benieuwd naar uw suggesties hoe men dan voortaan een verjaardagsfeest of het offerfeest (los van mijn mening hierover) moet noemen. Bij de eerste is het al enkel en alleen een feest voor de direct betrokken personen maar bij de tweede lijkt het me al helemaal geen feestelijke aangelegenheid voor de betrokken schapen en lammeren..

Het proberen te verklaren van de verwijzing naar de Holocaust die gemaakt is door iemand wiens artiestennaam Insayno is (kennelijk gebaseerd op het Engelse woord insane, ofwel: krankzinnig/achterlijk/belachelijk) doet uw verhaal in mijn optiek ook niet veel goeds.
Het daarna opschrijven van ‘Maar voor de nazi's was joden vergassen ook een feest’ ter vergelijking met het Sinterklaasfeest doet mij ernstig vermoeden dat u een herseninfarct heeft gehad. Of een TIA als de symptomen zoals verward spreken en denken inmiddels verdwenen zijn. Mijn suggestie is hier toch even naar te laten kijken door een arts.

Na al deze typ-, spel- denk- en taalfouten en alle drogredenen en aannames vond ik de grap over de stoomboot met alleen Sinterklaas erop dan weer wel geslaagd.

Om tot een oplossing te komen stel ik het volgende voor:
Voor iedereen die een probleem heeft met de huidige viering van Sinterklaas: Dan vier je het niet.. maar maak je er dan ook niet zo druk meer over en bemoei je er niet meer mee!
Ik (als Nederlandse blanke aanhanger van het pastafarianisme) vier ook het Suikerfeest, Vesakha Puja of Chanoeka niet..
En als ik net zoals u, en uw gelijkgestemden over dit onderwerp, zou gaan zoeken naar redenen om aanstoot aan deze feesten te nemen dan vind ik die echt wel… maar ik heb wel wat anders te doen dan de ‘klaag-piet’ uit te hangen..

Succes de komende periode en alvast een fijne Sinterklaasviering.
Groet,
Sinterklaas en Pieterbas

* tinyurl.com/lbpvz4m
25 okt 2013 7:56 Jesse
Ik ben geboren in Nederland. Ik heb een bruine huidskleur. Ik ben voor Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik wil dat dit feest doorgaat, maar niet zoals het nu wordt gevierd.

5 december was voor mij als kind wachten op een reactie als;' Jij hebt geen schmink nodig want jij bent al bruine he'. - ' Kijk mama, een zwarte piet'. -'Moet jij ook geen pepernoten gooien?'

Het is een feest voor 'iedereen', maar wat stelt iedereen voor als alleen de 'niet-zwarte' het feest kan vieren? (wijl de bruine kinderen weten dat zij zullen worden aangesproken door andere kinderen).

De term Zwarte Piet is niet erg. Maar dat het symbool Zwarte Piet veel associaties heeft met een persoon van vroeger, waar mensen NU nog mee worden geconfronteerd door de viering is wel zorgelijk. Vooral voor de kinderen.

Zwarte Piet is een knecht, een hulpje of hoe men het wilt noemen. Dat is feitelijk en niks denigrerend aan. Zwarte Piet zoals het tot nu gevierd wordt is wel denigrerend naar de bruine personen van nu, waar een persoon van vroeger word benadrukt. Een bruin persoon kan en wil niet hebben dat zij van een feest van OUDSHEIDS, NU nog worden aangekeken en aangesproken.

Zwarte Piet is zwart geschminkt wat kan onderbouwen dat hij uit de schoorsteen komt. Hier is geen probleem in te vinden. Maar dat Zware Piet kroeshaar én benadrukt rode lippen heeft, onderbouwen dat hij een Afrikaanse karikatuur is. Ook het feit dat Zwarte Piet soms bruin wordt geschminkt op vervanging van zwarte schmink onderbouwt dit.

Deze bruine Afrikaanse karikatuur (de personen als bevolking) is vroeger gebruikt als slaaf. Het feit dat deze omstandigheid wordt gevierd als feest is wat de bruine persoon kwetst. Dit heeft dezelfde verwijzing als in de Verenigde Staten een blanke man in pak op knieën wordt gedragen door 100 Amerikanen die eruit zien als Arabieren. Daar zou een wereldspraak van zijn, zoals het nu gaat tussen het Midden-Oosten en de Verenigd Staten.

De type Zwarte Piet is niet erg als het geen verwijzing heeft naar een negatieve ervaring in het verleden. In bovenstaande stuk is dit duidelijk. De Verenigde Staten en de Arabische landen hebben te veel negatieve spanning dus zou zo’n vertoning van een Amerikaan in pak en 100 Amerikanen verkleed als Arabieren zou verwijzen naar het denigreren van de Arabieren. Dit heeft Zwarte Piet ook. Door de verwijzing naar het kroeshaar én benadrukte rode lippen én zwarte huid, verwijst het volk (gevormd door de vroegere blanke mensen) naar de slavernij.

De onderbouwing dat Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt is niet juist. Als Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt, vraag ik mij af waarom hij dan al zwart aankomt met de boot uit Spanje? Als hij uit Spanje komt dan zouden de pieten met hun eigen huidskleur en haartype van de boot af moeten komen en zwart terug moeten gaan bij het uitzwaaien. Het feit dat bij de type Zwarte Piet een kroesharige pruik, en benadrukt rode lippen horen onderbouwd deze stelling niet. Mocht dit vanaf heden veranderen de Pieten komen echt aan met de boot met eigen huidskleur ( geen kroeshaar) en gaan zwart weg, dan zou de constante verwijzing naar de slavernij met de tijd verdwijnen omdat argumenten onderbouwt kunnen worden. De bewijzen en argumenten nu onderbouwen echter naar de slavernij en om het Sinterklaasfeest te houden kunnen we dit ‘verwijzende slavenfeest’ veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.

Ook dat Zwarte Piet traditioneel moet zijn is verontrustend. Hans en Grietje hebben altijd de zelfde naam maar veranderen ook van kapsel en gezicht, omdat met de tijd mensen veranderen. Zwarte Piet kan ook veranderen.

De titel Sinterklaas en Zwarte Piet kan en moet blijven, daar heeft het Nederlandse volk ( wij allemaal) recht op. Als zwarte piet gekleurd is blijft de Titel Zwarte Piet. Als hij geel, blauw en rood is en verschillende haartypes heeft dan is het een gekleurd feest, waarbij kleur een feest is en wordt ook niemand gekwetst. Natuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.

Het Sinterklaasfeest word gevierd door kinderen maar hoe het wordt gevierd en gevormd wordt bepaald door volwassenen. Zwarte Piet is ten slotte een volwassen geschminkte persoon. De kinderen zullen het Sinterklaasfeest nog feestelijker vinden als er een stoomboot aankomt met gekleurde Pieten erop.

Indien Zwarte piet, zwart moet blijven is de plicht van de ouders, de kinderen te leren dat zwarte piet een geschminkte man is en dat er ook bruine mensen bestaan in de wereld. Maar als dit niet wordt verteld aan de keukentafel, leren kinderen dat Zwarte Piet zwarte of bruin is en die persoon op straat ook donkerbruin is dus ook een Zwarte Piet. Het gevolg is dat de bruine mensen worden gekwetst door kinderen, zonder dat dit de instelling, intentie en bedoeling is van de kinderen. Gezien wij als volk al jaren geen duidelijk onderscheid kunnen creëren voor kinderen, is er verandering nodig hoe wij als volk het feest vieren.

De reden dat men verwijst naar de Holocaust is omdat er wordt gezegd: 'Het is mijn jeugdfeest die ik wil overgeven naar mijn kinderen'. Maar voor de nazi's was joden vergassen ook een feest, maar zij zeggen niet:' In mijn jeugd was dit een feest en ik wil dit overgeven aan mijn kinderen’ omdat wij als mensheid dit hebben gestopt omdat het FOUT is. Dus de stelling - Het is een kinderfeest van vroeger - is niet rechtvaardigend. Het woord feest als standpunt gebruiken dat een moment een viering is, is ook geen sterk standpunt. Als Amerikanen mensen jaarlijks 5 Nederlanders doden op een feest omdat het vroeger ook zo is gevierd, is dit niet rechtvaardig. Dus de term feest is niet positief als het alleen een feest is voor de mensen die het vieren.

Ook zeggen dat de meerderheid Zwarte Piet wilt houden is niet rechtvaardigend want in Nazi-Duitsland zeiden mensen ook ’Wij zijn met de meerderheid dus de joden mogen worden vergast’. Maar dat wilt niet zeggen dat de handeling waardig en juist is. Meerderheid van de stemmen is niet rechtvaardigend omdat de meerderheid van de stemmen kan kiezen de minderheid te vermoorden keer op keer.

Ik merk dat in de media men te veel links en rechts oordelen. ‘Zwarte Piet moet blijven en blijf van het Sinterklaasfeest af. ‘ Het is niet dat bruine personen af willen van Zwarte Piet als figuur. Niemand wilt de stoomboot met alleen Sinterklaas erop. Dat zou wel erg triest zijn, ook voor Sinterklaas...


Conclusie:
Nederland heeft recht op de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet.
Nederland is van ons allemaal. Allemaal hebben we recht op een leuk sinterklaasfeest dus de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet moet blijven.

Maar de verwijzing naar de slaven van vroeger naar de bruine persoon van nu moet stoppen. Om deze verwijzing te veranderen kan men vanaf nu het verhaal rondom Zwarte Piet veranderen door:

Zwarte Piet af te beelden als een persoon die zwart is geworden doordat deze uit de schoorsteen is gekropen. Hierbij komt Zwarte Piet aan met de stoomboot als normaal persoon ( eigen huidskleur, kan blank of bruin zijn) in schoon kostuum en bij vertrek met de stoomboot is het kostuum vies en hij zwart omdat hij door duizenden schoorstenen is gekropen. Deze vorm heeft geen kroeshaar en Zwarte Piet is zwart en niet bruin. Hij is zwart omdat hij vies is en hierdoor kan niet verwezen worden naar of slavernij of de bruine mensen van nu.

OF

Zwarte Piet wordt gevierd door de Titel Zwarte Piet te houden, maar dat de pieten alle kleuren van de regenboog zijn en verschillende haartypes hebben zodat iedereen het sinterklaasfeest kan vieren ongeacht huidskleur. Kinderen zullen deze versie zelfs leuker vinden door de vele kleurtjes. Oranje Piet zou nog leuker zijn omdat het in samenstelling staat met Nederlands Oranje als kleursymbool!

Ik hoop dat mensen begrijpen dat zoals het Sinterklaasfeest tot nu toe gevierd wordt blijft haken op het verleden van de slavernij en om allemaal gelukkig uit deze scenario te komen moeten we tot een oplossing komen waarbij Nederland als volk haar traditie kan houden zonder negatieve gevoelens naar het feest en zonder negatieve gevoelens naar elkaar.

Zodat alle toekomstige kinderen met en ongeacht huidskleur samen het Sinterklaasfeest leuk kunnen vieren,

Jesse -
24 okt 2013 0:58 Maakt het uit?
Ach, daar heb je Nederland weer op de wereldkaart-in Nederland wel te verstaan want het interesseerde toch geen andere wereld bewoner buiten 'ons' grenzen wat er hier gebuurt. Zwartepiet is net zo bekend buiten Nederland als Ger of Goor,
23 okt 2013 22:00 John
Ik ben van mening dat deze dame die deze discussie begonnen is uit de US eerst maar eens moet kijken naar haar eigen kerstman die laat elven ( het zijn in het echt dwergen ) voor zich werken. Verder niks mis mee maar je zou hier ook een punt van kunnen maken.
23 okt 2013 21:39 Joop
Wat weer een ophef! Het is toch duidelijk dat Zwarte Pieten alleen maar positief gezien kunnen worden. Ze komen samen met Sinterklaas snoep en cadeautjes brengen, maken plezier en laten alle kinderen (en volwassenen) lachen. Dit is toch een prachtig voorbeeld hoe mensen met een verschillend uiterlijk met alle respect uitstekend met elkaar samen kunnen werken.
23 okt 2013 19:48 carolina
Ook nu geldt weer de boodschap: Allochtonen, pas je aan in je gastland. Wij hebben ook respect voor jullie offerfeest, Ramadan etc.
23 okt 2013 19:33 Andre
Als (hulp) Sinterklaas heb ik heel veel lieve zwarte Pieten mee mogen nemen. En de kinderen waren gewoon "verliefd"op Piet. Of Pieternel als het de meisjes betrof. Geen Pietepet op maar spedtjes in het kroeshaar. Ze vonden het geweldig. Moet Piet nou echt weg? Piet is zeker geen bedreiging voor de kinderen, maar een kameraadje. Laat iedereen van Piet afblijven, hij/zij hoort bij ons. Sinterklaas is van Nederland en van niemand anders. Blijf met je "pootjes" af van dit oer-Hollandse feest.

(hulp) Sint
23 okt 2013 16:37 Pieterbas
Denk dat reaguurder Martin hieronder ook een behoorlijke nep piet is.. net als die Quinsy, aka 'op de grond lig-Piet'... xD
23 okt 2013 14:33 martin
Koning legt zo ironisch genoeg, gelet op reacties als 'terecht' en 'nuchter', de inderdaad racistische en discriminatoire onderbuikgevoelens en ideeën van veel Nederlanders bloot.
23 okt 2013 14:27 martin
Koning legt ironisch genoeg de inderdaad duidelijk racistische ideeën en onderbuikgevoelens van veel Nederlanders bloot. Ziekmakende discriminatoire tekst, die oh ironie, 'terecht' en 'nuchter' wordt gevonden. Bah.