3FM nieuws

Durf jij over straat in een trui bedrukt met je awkward Facebookposts?

  1. Nieuwschevron right
  2. Durf jij over straat in een trui bedrukt met je awkward Facebookposts?

Een trui waarop alle op Facebook te vinden info over jou op staat, of bijvoorbeeld een sjaal, bedrukt met een ongemakkelijke of grappige post uit 2012. Annebel en Esther van Nu Ook Offline maken het voor je en je hebt GEEN inbreng over wat zij op jouw kledingstuk zetten.

Annebel en Esther

Nu Ook Offline is een project van het designer-duo Annebel&Esther. Ze studeren Mode aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en het project begon dan ook als een minor-opdracht over social media. Het vraagstuk: waarom lijkt het jonge mensen niet te boeien wat ze allemaal online zetten, terwijl ze zich in het echte leven juist niet zo gedragen.

Testpersoon

De slogan op Facebook belooft al niet veel goeds: "Durf jij het aan?". Het is inderdaad goed om je even achter de oren te krabben voor je hier iets koopt. Wie komt er nou niet onder het Op deze dag-knopje op Facebook de meest gênante posts van een paar jaar geleden tegen? En dan zal je net zien dat Nu Ook Offline die post uitkiest om levensgroot op je trui te bedrukken. Gelukkig geven ze aan niet alleen maar de awkward berichten kiezen, want het moet wel leuk blijven om het te dragen! Omdat wij bij 3FM toch benieuwd zijn hoe dat eruit komt te zien, hebben we de volgende persoon als testpersoon gevraagd:

3FM-DJ Frank!

Een trui voor Frank, hoe pakken jullie dat aan?

Nu Ook Offline: "We beginnen met het afgaan van zijn Facebook, er lekker doorheen scrollen. We bekijken alle foto’s en reacties daarop. Zoals bijvoorbeeld een awkward reactie van zijn moeder. Maar ook posts die we grappig vinden. En natuurlijk heel persoonlijk: waar komt hij vandaan, hoe oud is hij, bijnamen en misschien heeft hij wel heel ongemakkelijke dingen zoals een ex-vriendin."

De conclusie van het project

Esther en Annebel proberen vooral te laten zien dat je bewuster moet zijn van wat je op het internet zet. Dus bijvoorbeeld met het taggen van je vrienden in memes of berichten met familieleden. In het echt praat je hier misschien namelijk ook niet over met je 800 Facebookvrienden. En niet iedereen hoeft te weten wie jouw oma is. De vraag is dus of jij online hetzelfde bent als offline. Esther en Annebel willen dat als een challenge naar buiten brengen door het online profiel van iemand ook offline tastbaar te maken.

In een interview met The Creators Project zeggen ze:

"Er zit een kloof tussen die twee werelden. Als je bijvoorbeeld een grapje maakt over een oom die altijd scheetjes laat, terwijl je 'm tagt in een artikel ofzo. Dat doe je toch niet in het echt op een familiefeestje? Terwijl al die familieleden wel allemaal stuk voor stuk op je Facebook zitten."

Mode van de toekomst

Dit project bestaat niet alleen maar om de reden dat mensen zich offline anders gedragen dan online. Het is ook een kritische blik op de mode-industrie van dit moment, die 'snel en anoniem' is. Deze kleding wordt persoonlijk en met zorg voor iemand gemaakt en dat is heel anders dan een shirtje uit de winkel.

Ster advertentie
Ster advertentie